Gode råd om børn og mobiler

De fleste børn bruger forældrenes mobil, men det er noget helt andet at have sin egen mobil. Som forældre kan I selv gøre meget for at sikre dit barn en sikker og tryg tilværelse i den mobile verden. Her er vores tips, som I kan bruge hvis I har lyst:

#1: Aktiver saldokontrol

Med saldokontrol sætter du en grænse for, hvor stort et beløb dit barn kan forbruge om måneden udover de inkluderede minutter. Bemærk dog, at saldokontrol også blokerer for fri 3 til 3, når grænsen er nået.

Læs mere om saldokontrol.

#2: Brug en adgangskode

Sørg for, at der er sat en adgangskode på dit barns mobil, så den ikke bliver brugt til at sende beskeder, billeder eller opdateringer af andre end dit barn. Vores anbefaling er, at kun dit barn og du som forælder kender koden til mobilen.

#3: Læg kontakter ind

Hjælp dit barn med at få forældre, søskende og måske bedsteforældre tilføjet til telefonbogen så det er let at få fat i jer.

#4: Lokalitetstjenester

Nogle apps og sociale medier bruger geografiske data til fx at tagge billeder. Vær opmærksom på det og tag stilling til, om dit barns geografiske data skal gemmes. I næsten alle mobiler kan lokalitetstjenester deaktiveres, hvis I ikke ønsker at bruge den.

#5: Følg med udviklingen

Der vil hele tiden komme nye apps, spændende muligheder og tjenester, som man kan bruge på sin mobil. Diskutér derfor løbende herom og tag stilling til hvad dit barns mobil må bruges til.

#6: Læs forældreguiden til børn og mobiler

Medierådet for børn og unge har i samarbejde med os og teleindustrien udarbejdet en guide til at give forældre et solidt grundlag til at træffe det rette valg omkring køb af mobil og abonnement til børn i alderen 9-12. Læs forældreguiden til mobil her

Stadig brug for hjælp?

Skriv til os, så skal vi nok sørge for at du får hjælp til det du bøvler med.