3 udsat for afpresning

OPDATERET 26. JUNI 2017

I februar 2017 blev 3 udsat for et afpresningsforsøg af ukendte kriminelle, som var kommet i besiddelse af forældede oplysninger på omkring 3.600 af 3’s kunder.

3 orienterede straks de berørte kunder og meldte dernæst ud i pressen, at man som selskab ikke havde i sinde at støtte op om den form for kriminalitet ved at betale den ønskede sum penge.

Sagen er blevet efterforsket af politiet, men alle spor endte blindt. Derfor er sagen nu formelt afsluttet.  I den mellemliggende periode har 3 gjort en stor indsats internt for bl.a. at skabe ekstra sikkerhed omkring den form for oplysninger, som var kommet i de kriminelles besiddelse.

Du kan i nedenstående se den information, som i februar blev lagt her på siden for at besvare spørgsmål fra 3’s kunder.

 

Vi bliver i disse dage afpresset af kriminelle, der kræver et større millionbeløb for ikke at udlevere oplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Vi har overdraget sagen til politiet, der nu efterforsker sagen.

Vi anbefaler derfor, at du læser nedenstående spørgsmål og svar, så du ved, hvordan du skal forholde dig til situationen.

Spørgsmål & Svar

Hvilke oplysninger har de kriminelle om mig? 
Navn, adresse, cpr-nummer, e-mail, telefonnummer, sim-kortnummer, abonnement og betalingsmetode. Der er efter vores vurdering ikke tale om bankoplysninger.

Hvad betyder betalingsmetode?
Det betyder, at der står registreret, hvilken betalingsmetode, du har valgt, når du betaler dit abonnement.

Har de fået adgang til mine kreditkortoplysninger?
Nej. Der er efter vores vurdering ikke tale om kreditkortoplysninger, da de ligger hos Nets.

Er der fare for, at mit cpr-nummer bliver misbrugt?
Ja, desværre er cpr-nummeret også blevet lækket og kan derfor potentielt blive misbrugt.

Hvad kan jeg gøre for at beskytte mit cpr-nummer?
Du kan få sat en markering om kreditvarsel på dit cpr-nummer, som virksomheder kan køre tjek op imod i forbindelse med kreditgivning og andet, for at få kendskab til, at der kan være noget galt i forhold til den pågældende kunde. Med den markering giver du en eventuel virksomhed, som har mistanke om, at den, der ønsker lån eller kredit, ikke er den, som vedkommende udgiver sig for at være. På den måde kan konkrete tilfælde af identitetsmisbrug forhindres. Du kan også nemt fjerne markeringen igen. Ønsker du at indsætte markering om kreditvarsel, kan du gøre det her:

Gå til Borger.dk

Jeg har hemmeligt nummer/hemmelig adresse. Er de kriminelle kommet i besiddelse af disse oplysninger?
Oplysninger om hemmeligt telefonnummer og hemmelig adresse kan være blandt de oplysninger, de kriminelle er i besiddelse af. Hvis oplysningerne offentliggøres, vil disse således ikke længere være hemmelige i samme omfang som hidtil. For så vidt angår hemmeligt telefonnummer kan vi være behjælpelig med at udskifte dette.

Kan jeg få et nyt nummer gratis?
Ja, hvis du er blandt de berørte kunder, kan du både få gratis nummerskift og simkortskift.

Har de fået adgang til mine opkaldsfiler og sms’er?
Nej, det har de ikke.

Jeg føler ikke, at mine oplysninger er sikret hos jer. Kan jeg komme ud af min aftale?
Nej, så længe du er i binding, kan du ikke løses fra aftalen. Vi kan til gengæld tilbyde dig at skifte nummer og/eller simkort gratis, hvis du er blandt de berørte kunder.

Bliver jeg kompenseret for, at mine oplysninger er faldet i de forkerte hænder?
Nej, det gør du ikke. 

Hvorfor ikke?
Vi har ikke planer om at kompensere, men vi er klar med et team af dedikerede medarbejdere og ekstra ressourcer i vores Kundeservice, som kan hjælpe dig med at skifte telefonnummer og simkortnummer m.v.

Hvornår forventer I at have en afklaring på, hvordan de kriminelle er kommet i besiddelse af data?
Vi har anmeldt sagen til politiet, som efterforsker den i øjeblikket. Vi må afvente resultatet af deres efterforskning.

Har 3 været udsat for afpresning?
Ja, 3 har modtaget en mail, hvori man truer med at offentliggøre kundedata på en lille gruppe af 3’s kunder (omkring 3.600), hvis vi ikke betaler et større millionbeløb. Vi har anmeldt  sagen til politiet.

Har I tænkt jer at betale?
Nej, 3 vil ikke bidrage den til den form for kriminalitet. Vi har derfor anmeldt sagen til politiet.

Har 3 været udsat for et hacker-angreb?
Politiet vurderer, at vi er blevet kontaktet af nogen, der er kommet ulovligt i besiddelse af kundeoplysninger fra vores kundebase. Hvordan de er kommet i besiddelse af de oplysninger, vil vi overlade til politiets efterforskning.

Hvorfor har I ikke styr på sikkerheden?
Vi håndterer oplysninger om ca. 1,2 mio. kunder, så sikkerhed er højeste prioritet for os. Vi ved på nuværende tidspunkt ikke, hvordan den eller de kriminelle er kommet i besiddelse af oplysningerne. Nu ligger sagen hos politiet, og vi er sikre på, at de nok skal komme til bunds i sagen.

Har sagen nogen forbindelser til YouSee-sagen?
Vi kan ikke sige noget om, hvad der er sket hos YouSee.

Har I informeret de ca. 3.600 berørte kunder direkte?
Ja, vi har i dag (13.02) sendt en mail eller brev til alle berørte kunder.

Hvad gør 3, hvis oplysningerne bliver offentliggjort?
Vi kan ikke forhindre den eller de kriminelle i at offentliggøre oplysningerne. Vi håber, at politiet kommer til bunds i sagen og finder frem til gerningsmændene hurtigt.

Hvorfor betaler I ikke bare? Så er jeres kunder fri for at få deres private oplysninger lagt ud på nettet?
Vi vil på ingen måde medvirke til, at kriminalitet betaler sig. Det giver heller ikke 3 eller kunderne en garanti for, at gerningsmændene ikke lægger oplysningerne ud alligevel.

Der har været en sag om hacking hos 3 i England? Hænger det sammen?
Nej, det har vi ikke umiddelbart anledning til at tro.
 

Stadig brug for hjælp?

Skriv til os, så skal vi nok sørge for at du får hjælp til det du bøvler med.